משמר הדמוקרטיה עותר לבג"צ בדרישה שלא לכנס את הוועדה לבחירת שופטים עד אשר ייקבע כי בישראל שורר מנהג חוקתי בדבר בחירת חבר כנסת מהאופוזיציה לוועדה.

 

ביום 19 ביולי 2020 הגיש משמר הדמוקרטיה עתירה לבג"צ כנגד כנסת ישראל בדרישה כי בית המשפט ימנע את כינוס הוועדה לבחירת שופטים עד אשר יקבע כי החלטת מליאת הכנסת מ-15 ביולי לבחור בח"כ צביקה האוזר ואסנת מארק לתפקיד נציגי הכנסת בוועדה לבחירת שופטים בטלה.

 

בעתירתו לבג"צ, טען משמר הדמוקרטיה כי סעיף 26 להסכם הקואליציוני בין הליכוד לבין כחול-לבן, אשר קבע מראש כי נציגי הכנסת בוועדה לבחירת שופטים יהיו נציגי הקואליציה, בטל בשל פגיעתו בתהליך בחירת השופטים ובשל העובדה כי הוא כובל את שיקול דעתם של חברי הכנסת.

 

משמר הדמוקרטיה טען כי בישראל שורר מנהג או נוהג חוקתי מחייב בדבר בחירת חבר כנסת מן האופוזיציה כאחד מנציגי הכנסת לוועדה לבחירת שופטים, וכי נוהג זה הופר במקרה של מינוי האוזר ומארק לוועדה. יסודות המנהג החוקתי פורטו בפסקי הדין של בית המשפט העליון, שעליו מוטל לשמור על עיקרון הפרדת הרשויות – ובמקרה זה על הכנסת מפני הממשלה. בחירה בשני חברי כנסת שהסכם קואליציוני נקב בשמם מלמדת שהממשלה שולטת באופן אבסולוטי על הכנסת וזו פגיעה בעצמאות שיקול הדעת של הח"כים ובזכותם וחובתם להכריע על-פי צו מצפונם.

 

כך, מתוך העתירה עצמה:

 

"המחשבה כי ניתן לקבוע את נציגי הכנסת בוועדה לבחירת שופטים, האמורים להיבחר בבחירות חשאיות, בהסכם קואליציוני, בין מפלגות, שאף נוקב בשמם המפורש, היא כל כך גסה, כל כך סותרת את עקרון אי תלות השופטים, היא גוררת שופטים לזירה פוליטית, ויוצרת פוליטיזציה של מערכת השפיטה. אותם שני נציגי הכנסת בוועדה, כפופים כמובן למשמעת קואליציונית, ההנחה היא כי יביאו לבחירתם של שופטים הנוחים ונאים בעיני המפלגה שהבטיחה את כהונתם בהסכם קואליציוני".

 

"הסכם קואליציוני כשמו הוא הסכם של תן וקח, של משרות ושרים וטובות הנאה העוברים מיד ליחד. הכללת הוועדה לבחירת שופטים ונקיבת שמם של חברי הכנסת שייצגו את הכנסת בוועדה  ו-'ייבחרו' בבחירות החשאיות, היא ביזוי הליך בחירת השופטים. הפיכת הוועדה לסחורה עוברת לסוחר, דין חבר ועדה לבחירת שופטים כדין סגן שר או ראש אגף או סחורות חליפין אחרות הנכללות בהסכם הקואליציוני. הוועדה לבחירת שופטים לפחות עד לעונה האחרונה פעלה בניקיון כפיים, שופטים התמנו לבתי המשפט עד לבית המשפט העליון על יסוד בקיאותם בחוק, חריפות מחשבתם, אופיים השיפוטי, והטענות בדבר מינויים מכוונים לא זכו לאישוש מכח פעילותם התקינה של בתי המשפט ועצמאות השופטים".

 

"המילים קשות, הטענות צורבות, אך אין מנוס מכך, מי שלא שיער לעצמו כי נציגי הכנסת בוועדה לבחירת שופטים ייקבעו בהסכם קואליציוני, עלול לגלות יום אחד כי ההסכם הקואליציוני גם יקבע באילו שופטים יתמכו חברי הכנסת שיועדו לוועדה לבחירת שופטים".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *